Selamat Datang ❤

السلام عليكم



Selamat datang ke blog projek akhir TITAS CTU551 kami.

Halaman ini dibina untuk memudahkan lagi pencarian entry yang telah dipostkan dalam blog ini.


Selamat membaca dan mengenali Tamadun Islam dengan lebih mendalam lagi menerusi blog kami. Harap maaf atas kekurangan yang ada, semoga Allah redha akan usaha kita mendalami ilmuNya. Amiin


Kajian luar (Lapangan)


Kajian dalaman (Sumber Perbincangan, Internet dan Buku)

Lawati juga padlet kami di: http://padlet.com/sdmuslims/tamadunislam

^_^

Monday, November 17, 2014

Perbezaan Sumber Pemerintahan dan Asas Politik Tamadun Islam Dan Barat

Perbezaan
Barat
Islam
Sumber Pemerintahan
Republik
Ketua Negara kerajaan yang bercorak republik adalah presiden. Jawatan presiden bukan diwarisi seperti dalam sistem monarki, tetapi dipilih oleh rakyat jelata. Ketua republik tidak memegang jawatan tersebut seumur hidupnya.

Monarki
Monarki adalah sebuah kerajaan yang diketuai oleh raja. Raja yang dilantik mewarisi jawatannya berdasarkan keturunan. Raja diberikan penghormtan yang tinggi dan dianggap sebagai orang atau lembaga yang berdaulat. Raja juga dianggap sebagai lambang keadilan dan baginda ditugaskan mengiktirafkan semua undang-undangyang diperkenalkan.

Autokrasi
Sistem pemerintahan autokrasi adalah disifatkan sebaagi pemerintahan oleh seseorang atau satu parti. Ia dapat disifatkan dengan melihat pengumpulan kuasa dalam satu pusat, aiitu sama ada seorang, satu organisasi atau satu kumpulan kuasa.
Al-Quran
Merupakan sumber utama dan terpenting bagi pemerintahan atau politik Islam. Terdiri daripada 6666 ayat itu membicarakan tentang segala aspek kehidupan manusia. Namun demikian, al-Quran tidak membicarakan tentang hal politik Islam secara terperinci. Hanya perkara pokok atai prinsip umum sahaja yang dibicarakan meliputi kekuasaan mutlak Allah s.w.t, pemerintahan sebagai amanah kepada manusia, pengendalian pemerintahan melalui syura, tugas pemerintah, tanggungjawab rakyat dan sebagainya.

Al-Sunnah
Segala yang datang daripada Rasullah s.w.t sama ada perkataan, perbuatan atau perakuan baginda. Ia merupakan sumber pemerintahanna atau politik Islam yang kedua selepas al-Quran. Al-Quran menggariskan prinsip pemerintahan Islam secara umum dan al-Sunnah merupakan pentafsirnya.
Asas-asas Politik
Perlembagaan
Penggubalan Perlembagaan adalah model asas dalam pemerintahan dan juga pentadbiran. Perlembagaan ini menjadi satu rujukan bagi menyelesaikan pelbagai perkara demi keharmonian rakyat. Namun, perlembagaan wujud melalui asas kepercayaan kepada kebebasan yang menyebabkan manusia cenderung kepada penyalahgunaan kuasa.
Aqidah
Aqidah Islamiyah ialah tunjang pemerintahan atau politik Islam yang paling utama. Berasaskan aqidahlah pemerintahan atau politik Islam dibina. Aqidah Islamiyah menjelaskan bahawa hak pemerintahan sebenarnya merupakan hak mutlak Allah s.w.t.

Syariah
Syariah merupakan asas kedua bagi pemerintahan atau politik Islam. Oleh sebab Allah merupakan pencipta, pemilik dan pentadbir alam ini, Dialah juga yang paling arif tentang segala keperluan yang dapat menyempurnakan kejadian ciptaan-Nya iaitu alam amnya dan manusia khasnya. Salah satu penyempurnaan alam dan manusia ialah peraturan atau undang-undang yang menetapkan perjalanan alam yang dikenali sebagai syariah islamiyah.

No comments:

Post a Comment