Selamat Datang ❤

السلام عليكم



Selamat datang ke blog projek akhir TITAS CTU551 kami.

Halaman ini dibina untuk memudahkan lagi pencarian entry yang telah dipostkan dalam blog ini.


Selamat membaca dan mengenali Tamadun Islam dengan lebih mendalam lagi menerusi blog kami. Harap maaf atas kekurangan yang ada, semoga Allah redha akan usaha kita mendalami ilmuNya. Amiin


Kajian luar (Lapangan)


Kajian dalaman (Sumber Perbincangan, Internet dan Buku)

Lawati juga padlet kami di: http://padlet.com/sdmuslims/tamadunislam

^_^

Sunday, October 26, 2014

Lawatan Ke Muzium

السلام عليكم

Pada 24/10/2014, Alhamdulillah kami, Kumpulan Tamadun Islam bersama satu kumpulan yang lain telah ke Muzium Sultan Alam Shah dan juga Kompleks Taman Seni Islam, Shah Alam. 

Kami bertolak daripada UiTM Puncak Alam pada jam 9.00 pagi dengan menaiki bas Rapid KL. Beberapa minit perjalanan, kami tiba di stesen bas Seksyen 2, sekaligus bersarapan di sana. Setelah itu, kami meneruskan perjalanan terus ke Muzium Sultan Alam Shah di Seksyen 14. Terima kasih kepada Muiz kerana menumpangkan kami dari Seksyen 2 ke muzium yang ingin dituju.

Gambar di bahagian pintu masuk Muzium Sultan Alam Shah (MSAS)
**seorang daripada ahli kumpulan kami tidak dapat bersama kami kerana ada hal keluarga

Lokasi:
Pusat Bandar Shah Alam.

Tarikan:
Muzium utama ini diwujudkan bagi menyimpan seribu rahsia khazanah dan artifak Negeri Selangor terutamanya sejarah, salasiah Kesultanan Selangor, budaya, adat dan istiadat masyarakat di Selangor. Gedung sejarah ini juga bertanggungjawab memelihara pelbagai barangan berharga yang mencipta sejarah.

Gambar-gambar ketika melawat MSAS:




Disebabkan pusat pameran Islam MSAS ditutup kerana terdapat kerja-kerja pembinaan sedang dijalankan, kami bergerak pula ke Kompleks Taman Seni Islam (KTSI).



Lokasi:
Yayasan Restu, Kompleks Taman Seni Islam Selangor.
Tarikan:
Merupakan pusat pengembangan seni Islam yang dijadikan sebagai pusat penjanaan berlandaskan nilai-nilai ajaran al-Quran.

 
 
Gambaran pelan rumah Rasulullah SAW

Alhamdulillah, sepanjang berada di KTSI kami mendapat sedikit pendedahan tentang gambaran kehidupan Rasulullah SAW yang penuh dengan kesederhanaan. Berbanding dengan kehidupan kita sekarang, kita seharusnya bersyukur kepada Allah kerana diberi banyak kemudahan yang mewah-mewah. Selain itu, terdapat juga beberapa pameran berkenaan Rasul-rasul Ulul Azmi dan replika pedang kepunyaan pahlawan-pahlawan Islam terdahulu. 

Secara keseluruhan, kami bersyukur kerana diberi peluang untuk melawat tempat-tempat sebegi bukan hanya kerana ia dapat membantu sedikit sebanyak untuk projek kami, malah ia juga dapat menerapkan nilai cinta dan perihatin akan sejarah-sejarah Islam terdahulu.

Sama-samalah kita berusaha untuk menjadi orang yang diredhai Allah dan Rasulullah. InsyaAllah 

No comments:

Post a Comment